Szukaj na tym blogu

Obserwatorzy

wtorek, 24 września 2013

zdrowy, domowy, biały ser

Przepis podejrzałam na tym fantastycznym blogu:

BYĆ ZDROWYM I SZCZĘŚLIWYM

Bardzo prosta metoda na zrobienie pysznego domowego białego sera.
Nie myślałam, że będzie tak pyszny!
Delikatny, kruchy, lekki i taki świeży :)
Spróbowałam ociupinkę, resztę mąż zjadł z brzoskwiniami :)

Składniki:
1 litr mleka (najlepsze oczywiście prosto od krowy, ale to ze sklepu również jest dobre)
3 łyżki soku z cytryny

Mleko podgrzewamy, ale nie doprowadzamy do wrzenia. Stopniowo dodajemy sok, najlepiej po łyżce. Mleko zacznie się ścinać. Gotujemy tak 2-3 minutki aż pojawią się "farfocle" ;)

Studzimy. Ser odciskamy na gazie, serwatki nie wyrzucamy, nie! Doskonale nada się na zakwas do żuru :) ser obciążamy i zostawiamy na 3-4 godziny.

Idealny!
U Niny znajdziecie również przepis na zakwas z pozostałej serwatki.
Smacznego :)

15 komentarzy:

  1. Myślałam, że kartonowe uhate bez flory bakteryjnej do niczego się nie nadaje, tylko do kawy :)

    OdpowiedzUsuń
  2. A widzisz no, nadaje się! Chociaż ja uhate omijam szerokim łukiem.
    Mam w planach podpytać sąsiada o swojskie mleko, ma trochę krów, może sprzeda? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie podpytaj! :))
      My dostajemy od cioci z gospodarstwa...
      Rzeczywiście różnica jest spora. :))

      Usuń
  3. Prawda jest taka że nic nie zastąpi domowego sera:) Uwielbiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam nadzieje że cię to nie urazi ale to nie jest ser, tylko ścięte białko kwasem. Ser to naturalny produkt z bakteriami kwasów mlekowych. Oczywiście taki serek jest smaczny ale czy naturalny ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To poproszę przepis na naturalny ser, chętnie wykorzystam! :)

      Usuń
    2. Pewnie, ze mozna nazwać "ser" w cudzyslowiu!:) Ale jest jak najbardziej naturalny:) Sprawdzilam! Niestety, my , ktorych los rzucil do miasta MUSIMY sobie zastepowac pewne produkty, ktore na wioskach sa norma...

      Usuń
  5. zależy jakiego mleka użyjesz, jeśli krowiego to wystarczy wlać mleko do garnka kamionkowego. Pozostawić na 4 dni w pomieszczeniu o temperaturze 20 stopni. W trakcie sprawdzać jak się zachowuje śmietana i gdy będzie żółknąć ściągać ją delikatnie z wierzchu by nie zaszła pleśnią. Gdy mleko będzie już zsiadłe i gęste delikatnie chochlą przelać do garnka i ustawić na mały gaz, ma się długo ale powoli podgrzewać. Jeśli będziesz mieszać to delikatnie by nie naruszyć struktury białka. następnie delikatnie przeleć na sitko ( wcześniej wyłóż je pieluchą tetrową wyparzoną) i poczekać jak odcieknie. Pieluszkę wraz z serem najlepiej zawiesić by spokojnie serwatka przez noc odciekła. Jeśli użyjesz koziego wpierw musisz mleko w kamionkowym garnku zaszczepić bakteriami np. naturalnym jogurtem czy śmietaną z kulturami bakterii. Ponieważ kozie mleko nie posiada naturalnym bakterii tego rodzaju by mogło się zsiąść.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja mama tak robi twaróg z świeżego mleka. Pyszny jest.

      Usuń
  6. robiłam domowy ser i też jestem zachwycona! fantastycznie smakuje , a ja lubię dodatkowo polać miodkiem:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Marzy mi sie dostep do swiezego mleczka... Monia, "serek" jest naturalny jak najbardziej:) Uwierz, ze zawsze dokladnie wszystko sprawdzam, analizuje, szpieguje zanim wprowadze w zycie:) Tak jak wczesniej napisalam, musimy sobie jakos w miescie radzic...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jedno jest pewne, na pewno jest lepszy i zdrowszy niż ten kupny! :))

      Usuń
  8. A czy z tego serka mozna zrobic sernik?

    OdpowiedzUsuń
  9. Mleko scinane kwasem cytrynowym daje PANIR, pochodzi z kuchni indyjskiej.

    OdpowiedzUsuń